Wednesday, April 09, 2008

atuk

saya tgh baca blog faisal tehrani. tiba2 nmpak satu gambar yang familiar yg satu msia dh kenal.tak payah pon nk diperkenalkan lagi. satu sosok yang memang sy anggap memberi aura kepada saya. tapi saya tak tau nak sebut aura tu mcm mn. bile sy tgk wajah beliau, saya teringat arwah atuk kesayangan saya hj samsuddin, ayah kepada ayah saya. sepanjang hayat beliau, sama seperti wajah di page faisal tehrani atuk saya pon memberi aura positif yang sama. dan saya masih belum tau ape aura tu..
saya ingat lagi, saya pernah mintak pendapat beliau sama ada saya nak teruskan course sy di ukm atau ambik peluang pergi indonesia. dia tak bagi jawapan pon sebab dua-dua course yang sy ambil tu berguna untuk nusa dan bangsa. sama ada sy end up jadi guru atau doktor..dua-dua kerja yang mulia asal kita ikhlas dan niat untuk beribadah semata-mata. selepas tu sy ambik keputusan gi UGM since doktor mmg cita-cita sy dr drjah 4. then, kami bawak die gi sg besar(umah saya time tu) nk buat kenduri doa selamat. masa tu atuk mmg ensem. ade janggut sejemput mcm gamba kt page faisal tehrani(tp bukan FT)..hehehe...mase tu atuk sehat walafiat.
saya fly bulan aug 2003.masa dah start belaja hmpir setiap hari call umah. kadang2 cakap ngan atuk..ayah kate atuk tak sehat skrg..sy x dpt gambarkan mcm mn x sehatnya atuk time tu..then nov '03 sy blk nk raya...sy terkejut bile tgk atuk lemah betul..kalo x berbaring dia dok ats wheel chair..uzur sgt..mase tu lbh kurang 23 ramadhan.. then 1 pagi 26 or 27 ramadhan atuk dh nazak..sume org mmg tak stop ngaji...pagi isnin 27 ramadhan kot atuk meninggalkan dunia dengan aman...jenazahnya dimandikan ayah, pak uda(anak laki), pakcik yahya(menantu) n adik2 laki sy(cucu2 beliau)...jenazah dibawa ke kajang dan dimakamkan di sana..so raye thn tu kami sedih psl 1st time without atuk...al fatihah utk atuk...
then, dh abes cuti sy blk jogja..byk kali mimpi atuk..ade sekali atuk suruh sy bersabar...tak tau laa nape? ade sekali tu die dtg bilik sy kat jogja ni, then sy cite kt ayh, ayah kate die pon mimpi atuk, n dlm mimpi kitorg atuk pkai baju sama, baju melayu biru tua ngan kain pelikat biru jugak. ermm rindu atuk. dh 5thn lebeih atuk pergi. tapi mcm baru semalam atuk ajar sy ngaji, ajar tulis jawi, n bg nasihat2, ayat2 yg patut diamalkan dll..semoga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yg beriman dan beramal soleh..alfatihah...

p/s: oye...sosok yg sy tgk dlm page FT tu yg sy maksudkan kt ats td adalah Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz..sy pernah bgtau atuk, atuk senyum jer...
n smpai skrg aura dari dua2 org tu still ade yang menyebabkan sy nk belajar, nk jd anak yg solehah, ..mungkin kerana sosok dorg yg lemah lembut tu kot!!


No comments: